Americans who work for the Chinese media must share personal details

0
4
All employees at CGTN in the US, no matter their nationality, have to fill out a detailed State Department form.
It is the result of five outlets in the Chinese state media labeled Foreign Missions from the United States earlier this year, marking them as extensions of the Beijing government and requiring them to abide by the same rules that govern foreign embassies and consulates.

The action is part of a broader tit-to-tat between China and the United States, with the media in both countries acting as delegates.

The five-page form, entitled “OFM State Department (Foreign Missions Office) Questionnaire”, requires personal information from employees, as well as information about spouses, children and anyone else they live with, along with where the employee has worked in the last five years. A copy of the form was shared with CNN by two CGTN employees who did not want to be named out of fear of retaliation.

All CGTN employees, including those who are American citizens, have until Monday to complete the questionnaire.

In an e-mail to staff, shared by one of the CGTN employees, the CGTN legal department wrote that information is normally only requested from diplomatic staff.

“We sincerely regret that OFM is requesting to provide this information, but our request to OFM for reasonable housing for employees who are US citizens or permanent residents has been rejected,” says the email.

A State Department spokesman told CNN that the form sent to CGTN employees was not created by the government, but that the information is the same as that of any employee on a foreign mission, such as an embassy or consulate. Foreign missions are required to provide information via a secure online web portal.

“The Department of State needs to have a register of people employed by all foreign missions in the United States,” said the spokesman. “This information is managed in accordance with any existing protection under the Department’s policy and the 1974 privacy law.”

CGTN, the international arm of Chinese state television, has staff in over 70 countries. Its offices employ both local and Chinese employees, although Chinese executives have the final say in publishing.

Staff members tell CNN that while they are often left to report if they deem it appropriate on certain subjects, topics such as Tibet are often considered prohibited. Stories about Hong Kong demonstrators or minority Muslim “reeducation” camps in Xinjiang are presented favorably to the Chinese government, despite protests from Western employees. The network is currently under investigation by the UK media regulator for violating the rules of partiality and impartiality.
CGTN has played a key role in the Chinese government’s overall strategy for muddy the waters of the coronavirus narrative through its status and social media. The segments firmly defended China’s response to the virus in the face of Western criticism, questioning the reasons behind the criticism and showcasing Chinese donations of medical supplies and skills around the world.

The five Chinese state media outlets labeled as foreign measures – CGTN, Xinhua, China Radio International, China Daily and People’s Daily – now require US government approval to buy or rent office space, are limited in the number of employees Chinese people who have can have staff and must record staff changes, including new hires and staff departures at the State Department, just as foreign diplomatic missions do.

In mid-March, China announced that it would expel journalists the New York Times, the Wall Street Journal and the Washington Post, in a strong escalation of tensions with Washington. The move was widely condemned by international news organizations.
“The United States is taking this action to clearly communicate the seriousness of our concerns about the abusive, unfair and non-reciprocal treatment of the international press in China,” said a State Department official in a Press conference March 8.

The second CGTN employee told CNN to see the State Department questionnaires as a way of pushing Americans to leave the network.

“Several people have told me that they are thinking of quitting, but the pandemic is making it harder to do it,” said the employee. “There is a sense that the State Department wants to brand us as spies and create the impression that if we continue to work here we will be unemployed in the future. Including family members increases the intimidation factor.”

The employee argued that while there are “valid concerns” about China’s lack of press freedom, the United States “should be better than that” and allow for press freedom, even if it is “unpopular speech”.

CGTN did not respond to a request for comment. But in a declaration released on its website in March, the channel called the “hypocrite” foreign mission label.

“The US Department of State has increased its control over the Chinese media, violating the holy commitments of the United States to freedom of speech and the press,” the statement said. “The suppression of the American government will not stop us from providing the world with higher quality news.

Hopefully the US government will stop politicizing legitimate news operations. CGTN offers a window on Chinese culture and a platform for Chinese perspectives on international affairs. “

Michael Callahan contributed to this report.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here